Kalendář

Počasí dnes:

23. 5. 2017

bo

Bude polojasno až oblačno, ojediněle, na Moravě a ve Slezsku místy přeháňky nebo bouřky. Denní teploty 21 až 25°C. Noční teploty 12 až 8°C.

Obsah

Cyklotrasa Znojmo - Králův Stolec - Znojmo

Vyhlídka

Tato cyklotrasa míří na jednu z nejpopulárnějších vyhlídek v dosahu Znojma, která nabízí návštěvníkovi zajímavý výhled do údolí Dyje nad bývalým Trauznickým mlýnem. Začíná standardně na Komenského náměstí na cyklotrase Greenways 48 Praha-Vídeň. Povrch navržené trasy je veden po asfaltu, lesní cestou a polními cestami, s dobrou sjízdností i za mírného deště, poslední úsek prochází přes Cínovou horu (nepatrné stoupání), kde je povrchem poškozený asfalt až šotolina. Náročnost tohoto okruhu patří svou délkou a převýšením mezi trasy snadné, vhodné i pro děti od 10 let.

Po startu směřuje cyklotrasa k Muzeu motorismu na ul. Koželužské, kam lze sjet buď přes 13% asfaltový sjezd Tremperk, méně zkušení cyklisté by měli projet dolů parkem k nám. Republiky a pod soudní budovou zatočit doprava na Dyjskou-Koželužskou ulici. Pokud chce jednotlivec či skupina začít vedle jízdy i nějakým naučným programem, lze navštívit Muzeum motorismu poblíž restaurace Pod obří hlavou. Exponáty tohoto muzea překvapí každého návštěvníka svým rozsahem a úžasnou restaurátorskou pečlivostí; muzeum nabízí i jízdní kola, motocykly, dětské kočárky a jiné zajímavosti, navíc větší skupiny mohou požádat o spuštění obřího parního stroje.

Dále vede trasa lesní cestou kolem Gránického potoka, kolem pohoštění na Spáleném mlýně až na silnici Znojmo-Hradiště. Převýšení 600 metrů dlouhého stoupání nepřesáhne 7%, je tu však mírný autoprovoz. Tohle místo zvané Hradiště sv. Hypolita pak stojí za zastavení a půlhodinovou prohlídku. Na vrcholu stoupání a začátku obce, jejíž historie je ještě o málo starší nežli vlastního Znojma, zatočte doleva k průjezdnímu tunýlku kolem kláštera Křížovníků, až ke kapli sv. Antonína Paduánského. Odtud a od 150 metrů vzdálené kaple Eliášovy, se naskytne překvapivý pohled na architektonickou jedinečnost starého města znojemského na strmém svahu nad Dyjí. Výhled od na západě vybudované zádržně Znojemské přehrady, přes Šatovský železniční most (v původní nedávno restaurované podobě), až ke splavu u Louckého kláštera. Dominantami jsou chrám sv. Mikuláše a věž radnice. Než potom vyjedete z Hradiště ke Královu stolci, můžete si prohlédnout archeologické naleziště, 50m od silnice na levé straně. Od Hradiště lze pokračovat směrem ke Královu stolci buď po silnici na Mašovice a potom za rybníčkem Boubínka po 100m odbočit vlevo, nebo přímo z Hradiště v levotočivé zatáčce sjet doleva po cyklostezce 5007, obě možnosti se sejdou na vjezdu do lesa, odkud cyklisty přivede značená cyklotrasa až na samotnou vyhlídku. Ta byla v červnu 2013 zrestaurována. O Vyhlídce a její historii se dočtete na info-panelu NP Podyjí u tohoto místa. Z vyhlídky se nabízí pohled do jednoho z meandrů Dyje na cestě od Vranova ke Znojmu. Vody řeky jsou již vzedmuté nedalekou přehradou, ale za nízkého stavu se vynoří pod vyhlídkou bývalý Trauznický mlýn, který býval později elektrárnou a z ní zbyly betonové (funkční) náhony a směrové prahy. Toto místo bylo před 2. SV velmi živým lidským sídlem a procházela tudy cesta kolem řeky do Znojma a po mostě pak na druhý břeh ke Konicím. Naopak směrem na Vranov vedla 30km stezka po levém břehu Dyje až na Staré Hamry.
Mašovický lomZ vyhlídky pokračuje trasa dál po 5007 do Mašovic, na jejichž začátku na pravé straně projede cyklista bez problémů ze silnice mezi kameny omezujícími vjezd aut, k místně velmi oblíbenému koupališti v bývalém lomu kamene. Tato vodní plocha asi o rozměru 200x150 m zajišťuje svou hloubkou vysokou kvalitu vody, která je průzračná po celou sezonu a má barvu mořské vody. Nemá ovšem sociální zázemí, takže je vhodná ke krátkodobému koupání a osvěžení. V místě jsou dvě pohostinství u silnice směrem na Podmolí. Tím směrem se lze vydat a o tamní Hospůdce u rybníka si přečíst v jiné naší cyklotrase, která tam směřuje. V tomto případě lze odbočit za Mašovicemi doprava na Bezkov, navštívit tamní hospůdku proslulou zejména dobrou kuchyní a pak už se vydat na Citonice a ke Znojmu. Tady je dobré poznamenat, že z Citonic na odbočku na Cínovou horu vede trasa 200m po silnici Vranov-Znojmo a je tu třeba dbát zvýšené opatrnosti. Vlastní přejezd Cínové hory, která ovšem není horou v obtížnostím smyslu, představuje dost poškozený asfalt a zatížení sedacích partií cyklistů. Situace se zlepší využitím rovnějších krajnic silničky, která je prakticky bez autoprovozu. Do Znojma projedete největší zahrádkářskou kolonií města, kde lze dostat čerstvé a levné ovoce všeho druhu. Na vjezdu do města, u mostu přes železnici, je naproti přes silnici Znojmo-Jihlava (pozor - automobilový provoz i kamionů), velká vinotéka s širokou nabídkou vín zdejších, ale i dolnorakouských vinařů, navíc ve velmi příznivých cenách. Nádoba na zakoupené víno je v nabídce vinotéky. Tato trasa pak končí na Horním náměstí, uprostřed městské zóny klidu, nedaleko hradu a rotundy.

Délka trasy: 25.5 km
Čas trasy: 01:34:34
Stoupání: 467 m
Klesání: 457 m
Minimální nadm. výška: 234 m
Maximální nadm. výška: 397 m
Počáteční nadm. výška: 292 m
Koncová nadm. výška: 302 m

Pro větší zobrazení, klikněte na mapu

Cyklotrasa Znojmo - Králův Stolec - Znojmo

Infocentrum Evropská unie Kudy z nudy Vranovsko
Jihomoravský kraj Znojmo ROP Jihovýchod Vinařský fond Všeobecná zdravotní pojišťovna Regionální noviny Znojemsko 5 + 2 Znojemský týden Znojemské listy Znojmo žije