Kalendář

Po Út St Čt So Ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Aktuální počasí

Počasí dnes:

19. 7. 2018

zatazenosde

Bude oblačno až zataženo, místy přeháňky nebo slabý déšť, v Čechách místy až polojasno a srážky jen ojediněle. Denní teploty 20 až 24°C, v Čechách 24 až 28°C. Noční teploty 14 až 10°C.

Obsah

ČERVENÝ MOST PŘES ÚDOLÍ LESKY

ČERVENÝ MOST PŘES ÚDOLÍ LESKY

- Kouzlo režných cihel a vysokých kleneb -

Veden ostudnou prohrou a zpustošením po válce rakousko-pruské vydal král a císař František Josef I. v prosinci 1866 souhlas se stavbou nejkratšího železničního spojení mezi Brnem a Vídní přes Moravský Krumlov a Lávu nad Dyjí (Laa an der Thaya). Západní odbočkou vybíhající z této trati u Hrušovan nad Jevišovkou mělo být zajištěno i železniční propojení Brna se Znojmem. Koncesi na realizaci a provoz nové trati získala soukromá společnost Státní dráhy. Náročnost výstavby traťového úseku z Hrušovan do Znojma nebyla velká, neboť dráha prochází rovinatým terénem Dyjsko-svrateckého úvalu. Nicméně těsně před stanicí Znojmo bylo nutné překonat hluboký zářez údolí potoka Lesky. Stavbou mostu byla pověřena italská společnost Petr Lenarduzzi&Togno. Na rozdíl od viaduktu přes Dyji byl most přes Lesku postaven z cihelného zdiva, pouze několik částí bylo provedeno z kamene. Odtud i jeho pojmenování „Červený most“. Ve své době se jednalo o jednu z největších cihlových staveb svého druhu ve střední Evropě. Devadesát metrů dlouhý a dvacet pět metrů vysoký most se čtyřmi mohutnými klenebními oblouky byl dokončen v rekordním čase třinácti měsíců v květnu 1870. Šířka mostu i jeho poloha umožňovala předpokládanou realizaci přímé trati Znojmo-Brno, ke které bohužel doposud nedošlo.

- Kouzlo režných cihel a vysokých kleneb -

 

Veden ostudnou prohrou a zpustošením po válce rakousko-pruské vydal král a císař František Josef I. v prosinci 1866 souhlas se stavbou nejkratšího železničního spojení mezi Brnem a Vídní přes Moravský Krumlov a Lávu nad Dyjí (Laa an der Thaya). Západní odbočkou vybíhající z této trati u Hrušovan nad Jevišovkou mělo být zajištěno i železniční propojení Brna se Znojmem. Koncesi na realizaci a provoz nové trati získala soukromá společnost Státní dráhy. Náročnost výstavby traťového úseku z Hrušovan do Znojma nebyla velká, neboť dráha prochází rovinatým terénem Dyjsko-svrateckého úvalu. Nicméně těsně před stanicí Znojmo bylo nutné překonat hluboký zářez údolí potoka Lesky. Stavbou mostu byla pověřena italská společnost Petr Lenarduzzi&Togno. Na rozdíl od viaduktu přes Dyji byl most přes Lesku postaven z cihelného zdiva, pouze několik částí bylo provedeno z kamene. Odtud i jeho pojmenování „Červený most“. Ve své době se jednalo o jednu z největších cihlových staveb svého druhu ve střední Evropě. Devadesát metrů dlouhý a dvacet pět metrů vysoký most se čtyřmi mohutnými klenebními oblouky byl dokončen v rekordním čase třinácti měsíců v květnu 1870. Šířka mostu i jeho poloha umožňovala předpokládanou realizaci přímé trati Znojmo-Brno, ke které bohužel doposud nedošlo.       


Infocentrum Evropská unie Kudy z nudy Vranovsko
Jihomoravský kraj Znojmo ROP Jihovýchod Vinařský fond Všeobecná zdravotní pojišťovna Regionální noviny Znojemsko 5 + 2 Znojemský týden Znojemské listy Znojmo žije