Kalendář

Po Út St Čt So Ne
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Aktuální počasí

Počasí dnes:

26. 7. 2017

oblacnosde

Bude polojasno až oblačno, ojediněle přeháňky, v Čechách od západu postupně až zataženo, místy déšť. Denní teploty 16 až 20°C. Noční teploty 14 až 10°C.

Obsah

TUNELY V ŽELEZNIČNÍM NÁSPU MEZI DOBŠICEMI A SUCHOHRDLY

TUNELY V ŽELEZNIČNÍM NÁSPU MEZI DOBŠICEMI A SUCHOHRDLY

- Nenápadné důkazy stavitelského umu předminulého století -

Pokud se vydáme od železničního přejezdu na silnici Znojmo – Suchohrdly polní cestou podél trati směrem k Dobšicím, narazíme ve vysokém železničním náspu na trojici zajímavých technických staveb. Jedná se o cihlové tunely z let 1869/1870, jejichž účelem bylo propojení stávajících polních komunikací a vodotečí po zbudování železniční dráhy Znojmo – Hrušovany nad Jevišovkou. První tunel, kudy prochází historická cesta ze Suchohrdel do Dobšic, má stěny obložené tesaným kamenem a valeně klenutý cihlový strop. Podobné provedení, ovšem v daleko větších rozměrech, vykazuje i druhý tunel, situovaný v údolí Dobšického potoka, pod lesnatou strání kopce zvaného Hájek, odkud francouzský císař Napoleon I. v roce 1809 pozoroval vývoj bitvy u Znojma. Obrovské dimenzování tohoto tunelu bylo dáno snahou předejít podemletí železničního valu v případě rozvodnění Dobšického potoka. Třetí tunel, nejblíže Dobšicím, je sice nejužší, zato však nejdelší a stavebně-technicky nejzajímavější. Železniční násep je zde situován na svahu, takže tunel zákonitě spojuje dvě rozdílné úrovně terénu, směrem od Dobšic tedy poměrně prudce stoupá. Strop tohoto tunelu tvoří unikátní obrácená kaskádová soustava mistrně vyzděných cihelných kleneb. Prohlídku těchto úžasných technických památek 19. století lze spojit s procházkou po vinařské stezce „Po stopách Napoleona“ s výchozím bodem v Dobšicích.

- Nenápadné důkazy stavitelského umu předminulého století -

 

Pokud se vydáme od železničního přejezdu na silnici Znojmo – Suchohrdly polní cestou podél trati směrem k Dobšicím, narazíme ve vysokém železničním náspu na trojici zajímavých technických staveb. Jedná se o cihlové tunely z let 1869/1870, jejichž účelem bylo propojení stávajících polních komunikací a vodotečí po zbudování železniční dráhy Znojmo – Hrušovany nad Jevišovkou. První tunel, kudy prochází historická cesta ze Suchohrdel do Dobšic, má stěny obložené tesaným kamenem a valeně klenutý cihlový strop. Podobné provedení, ovšem v daleko větších rozměrech, vykazuje i druhý tunel, situovaný v údolí Dobšického potoka, pod lesnatou strání kopce zvaného Hájek, odkud francouzský císař Napoleon I. v roce 1809 pozoroval vývoj bitvy u Znojma. Obrovské dimenzování tohoto tunelu bylo dáno snahou předejít podemletí železničního valu v případě rozvodnění Dobšického potoka. Třetí tunel, nejblíže Dobšicím, je sice nejužší, zato však nejdelší a stavebně-technicky nejzajímavější. Železniční násep je zde situován na svahu, takže tunel zákonitě spojuje dvě rozdílné úrovně terénu, směrem od Dobšic tedy poměrně prudce stoupá. Strop tohoto tunelu tvoří unikátní obrácená kaskádová soustava mistrně vyzděných cihelných kleneb. Prohlídku těchto úžasných technických památek 19. století lze spojit s procházkou po vinařské stezce „Po stopách Napoleona“ s výchozím bodem v Dobšicích.  


Infocentrum Evropská unie Kudy z nudy Vranovsko
Jihomoravský kraj Znojmo ROP Jihovýchod Vinařský fond Všeobecná zdravotní pojišťovna Regionální noviny Znojemsko 5 + 2 Znojemský týden Znojemské listy Znojmo žije